کد مطلب:232015 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:195

نوره کشیدن
فاذا اردت ان لا یظهر فی بدنك بثرة و لاغیرها فابدء عند دخول الحمام تدهن بدنك بدهن البنفسج و اذا اردت استعمال النورة و لایصبك قروح و لا شقاق و لا سواد فاغتسل بالماء البارد قبل ان تتنور.

یعنی پس هرگاه اراده نمایی كه ظاهر نشود و به هم نرسد از رفتن به حمام در بدن تو جوششی و نه غیر آن از امراض، پس ابتدا نمای نزد داخل شدن حمام؛ بر بدن بمال روغن بنفشه [1] و هرگاه اراده ی استعمال نوره

[2] كنی و خواهی كه به هم نرسد تو را از كشیدن نوره زخمها و شقاق [3] و سیاهی در پوست بدن پس غسل نمای به آب سرد پیش از كشیدن نوره.

و من اراد دخول الحمام للنورة فلیجتنب الجماع قبل ذلك باثنی عشر ساعة و هو تمام یوم و لیطرح فی النورة شیئا من الصبر و الاقاقیا و الحضض او یجمع ذلك و یاخذ منه الیسیر اذا كان مجتمعا او متفرقا.

یعنی و آن كسی كه اراده نماید داخل شدن حمام را به سبب نوره، باید كه اجتناب و ملاحظه نماید از مجامعت زنان پیش از نوره كشیدن به دوازده ساعت كه یك رو تمام بوده باشد. و باید كه بریزد در نوره اندكی صبر [4] و اقاقیا [5] و



[ صفحه 69]



حضض [6] یا مجموع این سه چیز را در هم كرده و مجتمع ساخته، از آن اندكی برداشته داخل نوره نماید خواه از این مجتمع باشند یا جدا جدا.

و لا یلقی فی النورة شیئا من ذلك حتی یماث بالماء الحار الذی طبخ فیه بابونج و مرز نجوش او ورد بنفسج یابس او جمیع ذلك اجزاء یسیرة مجموعة او متفرقة بقدر ما یشرب الماء رایحته و لیكن الزرنیخ بقدر سدس النورة.

یعنی باید كه نریزد و داخل نسازد در نوره چیزی از اجزای مذكوره را مگر بعد از آنی كه تر نموده و خیسانیده باشد نوره را با آب گرمی كه پخته شده باشد در آن آب بابونج [7] و مرزنجوش [8] و گل بنفشه خشك یا از مجموع اینها اندكی پخته شده باشند در آن آب. خواه از مجموع یا از هر یك آنقدر كه از آب بوی آنچه در آن پخته شده ظاهر باشد و باید كه نوره آنقدر باشد كه زرنیخ [9] به قدر شش یك نوره بوده باشد.

و یدلك الجسد بعد الخروج منها بشی ء یقلع رائحتها كورق الخوخ و ثجیر الورد العصفر و السعد و الحنا و الورد و النیل مفردة او مجتمعة و من اراد بامن من احراق النورة فلیقلل من تقلیبها و لیبادر اذا عمل فی غسلها و ان یمسح البدن بشی من دهن الورد.

یعنی بمالد بر بدن بعد از بیرون آمدن و فارغ شدن از نوره چیزی كه بكند و برطرف سازد بوی نوره را، مثل برگ شفتالو [10] و ثفل ورد عصفر [11] كه گل كافیشه گویند و مثل



[ صفحه 70]



سعد [12] و حنا [13] و گل سرخ [14] و نیل [15] یا یكی از اینها یا مجموع. و كسی كه خواهد محفوظ بوده باشد از سوزانیدن نوره بدن او را باید كه كمتر آن را بر جلد بدن حركت دهد تا در مسامات [16] جلد خوب فرو نرود. یا آنكه نوره را خوب حركت دهد و برهم زند. و باید كه وقتی كه شروع در ساختن نوره می كند اولا بشوید نوره را تا حدت و تندی او پاره ای كم شود و بر بدن بمالد پیش از نوره چیزی از روغن گل را.

فان أحرقت و العیاذ بالله یؤخذ عدس مقشر و یسحق ناعما یداف فی ماء ورد و خل و یطلی به الموضع الذی اثرت فیه النورة فانه یبری ء باذن الله تعالی.

یعنی پس اگر بسوزد نوره العیاذ بالله، بگیرد عدس [17] مقشر [18] و نرم كوفته و بخیساند و حل نماید در گلاب و سركه. و بمالد آن را بر موضعی كه سوزانیده است نوره آن را. به درستی كه این سوختن به می شود باذن الله تعالی.

و الذی یمنع من اثارة النورة فی الجسد هو ان یدلك الموضع بخل العنب الثقیف و دهن الورد دلكا جیدا.

یعنی چیزی كه مانع می شود تأثیر نمودن و سوزانیدن نوره ی بدن را، این است كه مالیده شود بر موضع نوره، سركه ی انگور تند با روغن گل مالیدن نیكویی.


[1] Violet oil.

[2] داروي نظافت، واجبي. داروي زداينده ي موهاي زائد بدن كه تركيبي از آهك و زرنيخ مي باشد.

[3] ترك.

[4] Aloes.

[5] Acacia arabia wild.

[6] Lycium afrum.

[7] Comomille.

[8] Sweet majoram.

[9] Arsenic.

[10] Peach nectarine.

[11] Peruvian dyers weed.

[12] Galingale.

[13] Henna.

[14] Common rose.

[15] Indiogo blue.

[16] روزنه هاي بدن.

[17] Lentil.

[18] عدس پوست كنده.